Berättelsen enligt Fru Hawayo Takata är:

Några av deltagarna frågade honom att en dag, i 1870'sen, om han trodde i miraklen Jesus (lyfta dead, Etc.). Vara en kristen Monk svarade han ”ja”. De frågade, om han visste, hur Jesus hade gjort denna, ”inte” honom sade. Han realiserade att han måste finna ut hur Jesus läkte. Detta omgående fastställdt honom på en resa av många år. Att studera på kristen skolar först i USEN med inga resultat. Någon föreslogg buddistiska handstilar, sedan Buddhaen hade också läkt. Detta betydde mer år på kloster i Orienten. Ingenstans kunde honom finner svaren. I Japan turnerade han alla kloster som frågar där om hur Jesus eller Buddhaen hade läkt. I en liten kloster grundar han några forntida Sanskrit handstilar. Efter några mer år av studien klädde med filt hade han honom kommit till en överenskommelse, och det som vidare går, krävde allvarlig meditation. Han gick till ett närliggande berg som förklarar hans avsikt att fasta, och att meditera för 21 dagar och det, om han inte kom tillbaka dem, bör komma få his förkroppsligar.

Han gick till berg och satte in med 21 stenar med som att räkna dagarna. På den 21st dagen hade ingenting kommit som ännu, och han vände över det sist stenordstävet ”väl, är detta det, endera jag får svaret i dag, eller jag inte ". På det ögonblick på horisonten kunde han se en klumpa ihop sig av ljust kommande in mot honom. Den första instinkten var att få avlägsen, men han realiserade att denna rättvisa styrka var vad han väntade, så tillåtet det som slår honom rätten i vända mot. Som det slogg honom, togs han på en resa, och visat bubblar allra färgar av regnbågen, som var i symbolerna av Reiki, mycket de samma symbolerna i handstilarna som han studerade men hade varit oförmögen att förstå. , som nu han såg dem igen, fanns det sammanlagd överenskommelse.

Når du har gått tillbaka från detta, erfara honom började besegrar berg och ägde rum tillbaka, från detta ögonblick på, kompetent att läka. Denna första dag bara läkte han en sårad toe, hans egna svält, en plåga tand och den Abbots sjukdomen, som höll honom bedridden. Dessa är bekant som de första fyra miraklen.

Han spenderade de nästa sju åren i tiggaren delar upp av Kyoto och att läka det fattiga och sjuka folket där och att hjälpa dem med att finna anställning och att höja dem ut ur armod. However, efter någon tid han märkte, vänder mot förtrogen vän, de av folk som han hade läkt long sedan vem var baksida igen. Fråga dem, klagade de att utvändig beggartown för liv var för hård och att det var mycket enklare att tigga för ett uppehälle.

Detta kastade Usui in i en bryderi, och han gick tillbaka till kloster. Från denna realiserade han att han inte hade undervisat tacksamhet tillsammans med läka. Att han skulle, fokuserade på läkarundersökningkrämporna utan att handla med de andliga materierna. Folket hade inte förstått värdera av gåvan som han gav dem. På detta peka, honom framkallade de Reiki principerna.

Dr. Usui gick tillbaka till kloster för mer ytterligare reflexion och planera. Efter någon tid i kloster kom han till en olik strategi. I detta nytt planera honom skulle reser runt om bygden från by till byn. I varje skulle han stativ i en allmänhet förlägger under daginnehav aloft en tänd fackla. När det skulle folket frågar honom varför han gör ett sådan galet ting, var hans svar honom sökte efter fåtalet som intresseras, i att förbättra sig. På så sätt reste han runt om undervisning och att läka, arbetet båda med negro spiritual som läker, as well as att läka för läkarundersökning. I efter med de japanska normsna av understödja deras ledar- eller lärare, gjorde de en personlig investering in mot deras förbättring, i stället för precis att acceptera något läka.